kostaras

ΚΩΣΤΑΡΑΣ Αλέξανδρος
Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θράκης
 

 

Παρήλθε η εποχή της αστυνομικής ράβδου
Στο ερώτημα «ποιός είναι τελικά ο σκοπός της αστυνομικής εκπαίδευσης; απάντησε με την εισήγησή του στο 23ο συνέδριο ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θράκης κ. Αλέξανδρος Κωστάρας

  Ποιός είναι τελικά ο σκοπός της αστυνομικής εκπαίδευσης; Στο ερώτημα αυτό απάντησε με την εισήγησή του ο Καθηγητής Πανεπιστημίου Θράκης κ. Αλέξανδρος Κωστάρας, παρουσιάζοντας τα προβλήματα της αστυνομικής εκπαίδευσης σε μια κρίσιμη καμπή ανάμεσα στο χθες και στο αύριο της πατρίδας μας.

  «Αν ληφθεί υπ' όψη, όπως είπε, ότι η Αστυνομία ως πολιτειακή εξουσία είναι μηχανισμός πρόληψης, καταστολής και ασφάλειας, εύκολα μπορεί να προσδιοριστεί ο σκοπός της αστυνομικής εκπαίδευσης. Στην Αστυνομία του χθες – και εννοώ προφανώς την Αστυνομία της αλήστου μνήμης «εποχής του Χωροφύλακα» - οι προαναφερθείσες λειτουργίες, δηλ. η πρόληψη, η καταστολή και η ασφάλεια, ήσαν απόλυτα συνυφασμένες στην «αστυνομική ράβδο». Για τον λόγο αυτό η Αστυνομία εκείνης της εποχής δεν ζητούσε πολλά πράγματα από όσους ήθελαν να γίνουν Χωροφύλακες. Ούτε γράμματα χρειαζόντουσαν ούτε γλώσσες – εκτός βέβαια από εκείνη που ήταν απαραίτητη για την συνεννόηση με τον αυταρχισμό της εξουσίας – ούτε άλλα προσόντα ήσαν αναγκαία.

  Κάνοντας αναφορές σε όσα ίσχυαν τα παλιά χρόνια στις Σχολές Ενωμοταρχών και Αξιωματικών της Χωροφυλακής, αλλά και στις αντίστοιχες Σχολές της Αστυνομίας Πόλεων, τόνισε ότι η σημερινή Αστυνομία δεν έχει καμιά απολύτως σχέση με το παρελθόν ωστόσο φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας από Αστυνομικούς, προκαλούν εύλογο προβληματισμό. Ας μη λησμονούμε ότι ο Αστυνομικός δεν είναι μόνον όργανο της υπηρεσίας, αλλά και μέλος της κοινωνίας, τις αγωνίες της οποίας έχει καθήκον να συμμεριστεί, πρόσθεσε.

  Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο σκοπό της αστυνομικής εκπαίδευσης, που είναι η άρτια κατάρτιση των Δοκίμων Αξιωματικών και Αστυφυλάκων, ώστε να ανταποκριθούν με επάρκεια στα καθήκοντα της πρόληψης, της καταστολής και της ασφάλειας, τονίζοντας ότι είναι πλέον απαραίτητος ο εξορθολογισμός της λειτουργίας της εκπαίδευσής τους.

  Στη Σχολή Αξιωματικών, όπως είπε, πρέπει να εισέρχονται μόνον οι προερχόμενοι εκ του Σώματος, μέσω των Πανελληνίων εξετάσεων ασφαλώς, αλλά ύστερα από ορισμένη προϋπηρεσία. Επίσης, χρειάζεται επανεξέταση της κατεύθυνσης, από την οποία πρέπει να προέρχονται οι εισερχόμενοι στην Σχολή Αξιωματικών. Στη δε Σχολή Αστυφυλάκων, όπου ο περιορισμός της θεωρητικής εκπαίδευσης συνιστά υποβάθμισή της και εμπαιγμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τάχθηκε υπέρ της επαναφοράς του προγράμματος που ίσχυε στην αρχή, με σημαντικές ωστόσο παρεμβάσεις στην εκπαιδευτική ύλη. Δεν είναι σωστό να βομβαρδίζεται το πρόγραμμα με σωρεία μαθημάτων, λες και πρέπει οι Δόκιμοι Αστυφύλακες να γίνουν πανεπιστήμονες ή παντογνώστες. Αν ληφθεί υπ' όψη ότι τα παιδιά αυτά θα αποτελέσουν αύριο την «εμπροσθοφυλακή της Αστυνομίας» στην μάχη για την πρόληψη και την καταστολή, τότε είναι απαραίτητο να γνωρίζουν πολύ καλά μόνο τρία μαθήματα από τον κύκλο των νομικών μαθημάτων, Ανθρώπινα Δικαιώματα, Ποινικό Δίκαιο και Ποινική Δικονομία, αλλά και εξειδίκευση στις νέες μορφές εγκληματικότητας, στη χρήση των όπλων και στην χρήση της παράνομης βίας.